Tuesday, November 4, 2008

STIMULASI KENDIRI!

elen_kewl : weh...ak riso la koprat
a:apsal??
elen_kewl : fact sheet n press release
elen_kewl : ak x pandai buat
elen_kewl : x paham taw
elen_kewl : ko paham??
a: maner aku tau
a: ala ko refer balik exmen individu tue
a: y pentig ko kena betol2
a: jgn siap lplak exmen tue
elen_kewl : masalahnyer xmen tuh pun xtaw btol ke tak
elen_kewl:tu kan tiru org jer
a:betol kot aku copy pes jek

a:aku amik yang t@@@@ punyer
a:x kan dier silap kot??

(ak SENTAP jap...)

elen_kewl :ntah la <-- ak dah rasa lain..
a: hehehehehehe
a: ko nak tgk x??
elen_kewl : buat ape <-- sampai ati nak tanyer cmtuh!
a: kot ko nak refer ker..
elen_kewl : xnak...
elen_kewl : feels like betraying myself
a: fine!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
a: ok2
elen_kewl: ok

Ni la perbualan yang menyebabkan rumet aku meluahkan perasaan dier petang tadi. Aku bukan nak encourage dia for being or thinking negative about other people. Tapi rasanya aku faham apa yang dier rasa. Apa yang dia maksudkan...well...aku mudahkan rentetan cerita seperti di bawah.

Pada suatu hari, ada sekor kucing namanya Cik Meow. Cik Meow berkawan baik dgn katak dan tikus. Nama katak dan tikus tersebut ialah Cik Ong dan Cik Kus. Mereka berkawan baik. Mereka merasakan ada persamaan di antara mereka. Pada masa itu mereka merasakan yang mereka akan 'happily ever after'. Dalam pada masa yang sama, Meow, Ong dan Kus bertemu dengan sekor Ular yang namanya Cik Sss. Apabila masa berlalu, barulah yang Meow sedar terdapat ketidakselesaan diantara dia dengan Kus dan Ong. Kus dan Ong bersikap pengotor dan tidak bertanggungjawab. Selalu mengambil mudah terhadap semua perkara sehinggakan Meow berasa fed-up terhadap mereka. Meow pun meluahkan perasaan tidak puas hatinya tehadap Sss. Ketidaksefahaman semakin ketara sehinggalah berlaku pergaduhan di antara Meow, Kus dan Ong. Tidak ketinggalan Sss pun sama. Mereka berpecah. Kus terus bersahabat dengan Ong kerana mereka sama fe'el tak responsible tu. Meow pun meneruskan hidupnya bersama Sss. Tetiba pada suatu hari Sss berbaik-baik semula dengan Kus dan Ong. Meow mula rasa dirinya dikhianati. Tetapi, dia still bole control lg. Katanya, 'well, it's ur life anyway'. Meow tak boleh nak control dah bila Sss mula hang out plak dengan depa. Apokobondo eh??? 

KESIMPULAN
Meow berhak untuk rasa begitu. Kan Sss tu dah idup ngan dia. Tempat dia luah perasaan. Dan tahu segala cerita. Kalau nak berbaik tu, yes it still hak dia. Tapi tak payah la tunjuk dengan kuar hang out segala. Of course dia dah berharap Sss faham perasaan dia dan apa yang dia lalui. Meow kucing biasa yang punya perasaan sensitif. Hidup bersama dan berkawan rapat dengan Sss membuatkan Meow mengeluarkan stimulasi kendiri yang berbunyi " aku dah berkawab rapat dengan dia. Aku boleh mengadu kat dia. Aku percaya dia" Tiba2 Sss menunjukkan satu perlakuan yang tidak sensitif terhadap Meow iaitu hang out dengan Kus dan Ong. In the whole world, why them? And why did you showed it to Meow??? Sudah tentu...akhirnya Meow akan mengeluarkan stimulasi kendiri sekali lagi iatu " selama ni aku percaya dia dan anggap dia kawan rapat. Aku ingat dia faham. Tapi tak paham2 upanya. Baiklah, aku tak percaya ko lg!"

Bak kata kawan aku..orang lain akan nilai apa yang kita buat. Apa yang kita cakap. Maybe dia bukan nilai sekarang. Mungkin esok, lusa, tulat...bersikap sensitflah terhadap perasaan sensitif orang lain. Jaga perasaan org tak rugi. Sebab mgkin nanti orang itu plak yang cuba jaga perasaan kita. Klisye! Dan di situasi Sss pulak, serapat mana pun kita dengan seseorang, belum tentu orang betul2 faham perasaan orang lain tu macam mana.Mgkin juga Sss tidak faham sejauh mana Meow memandang serius terhadap masalah tersebut. Atau dia tidak mahu memandang serius terhadap apa yang Meow rasa akibat tindakannya tu. Gitulah gamaknya...

3 comments:

datinISme said...

a: ym lagi!
elen_kewl: nyah, mama bz..
elen_kewl: lain kali lah kt chat.

end-


stimulasi kendiri, activate!

mykrusye said...

sian mak ayam ko tuh!

datinISme said...

my comment is.....



no comment! (-_-)