Sunday, October 12, 2008

La-Pa-Re

Krok..krok....perut aku main lagu mulan jameelah dr td...aku dah tekad. Kena turunkan berat badan gak. Masa raya ari tu mana2 aku pegi semua tegur. "Eh..ini yang bongsu hari tu kan. Besarnya engaku...montel!" Itulah antara dialog yang menjatuhkan self-esteem aku. Tapi memang betul pun, berat dah naik gila2 sekarang nih. Bukan nak slim...nak kembali ke berat aku yang sedang2 dulu pun jadi la. Bukan senang nak turun kalau berat da naik. Dalam usaha aku menurunkan berat badan neh...aku telah memasang beberapa strategy...

  • Tidur hanya 6 jam sehari dan 45 minit tidur petang
  • Senaman ringan 3 kali seminggu 20 minit setiap sesi
  • Makan nasik sekali sehari kuantiti sedang2 
  • Tiada makan malam
Aku tak ambik pil atau minum apa2 untuk kurus. Mak aku tak kasi. Dia kata cara semulajadi lebih baik. Sambil2 tu cara cm ni boleh mengajar aku cara berdisiplin. Dan mak aku berharap sangat agar fe'el 'kuat tido' aku tu boleh dikurangkan dalam mencapai matlamat aku tu.


Lagipun ada orang tengah merisik2 aku kat mak. Aku tau mak aku serba salah. Maklumlah...laki tu bolehlah dikatakan Mr Perfect. Rupa boleh tahan, pendidikan tinggi, kerja yang tetap, baik didikan agamanya...pendek kata ada syarat2 yang sempurna jadi pasangan semua perempuan. Nak dipasangkan dengan aku??? Hem...kena baiki banyak perkara dalam diri aku. Langkah paling utama adalah penampilan. Aku nak baiki penampilan betul2. Bukan nak buat pembedahan plastik...maksudnya penampilan luar dan dalam. Untuk luaran aku nak jaga badan dan muka dengan lebih teliti. Untuk dalaman...aku akan cuba kurangkan unsur2 'lagha' dan duniawi aku nih...mampu ke aku buat semua nih??? We'll see....

1 comment:

haleem.arbi said...

are you trying to be anonymous my friend?? just nak confirm..i'm sure you are who i'm thinking who you are..

wow!!! the merisik thing is a total OMG!!