Friday, January 30, 2009

Mistik 1 (Pukul 2 pagi di asrama)

Kala tengah2 malam ni, aku akan terjaga secara automatik. Tambah pulak sekarang musim cuti, banyak bebudak balik kampung. Aku bukan nak kata apa, sejak pindah bilik baru ni aku rasa lain macam sikit. Aku malas sangat nak layan bunyi2 yang pelik di luar. Fikiran aku menerawang teringat balik semua peristiwa pelik yang aku pernah alami sejak dari kecik. Boleh kata aku ni selalu berdepan dengan perkara2 ghaib. Aku ambik keputusan bangkit dari katil, on lap top, bukak blog ni dan berazam akan menulis secara constant tentang cerita seram (bagi aku seram la) yang pernah aku lalui.

**Tengah fikir nak tulis peristiwa yang mana satu**

Ok. Sekolah Asrama.

Asrama. Memang sinonim dengan menda2 ghaib dan seram. Aku gak tak ketinggalan. Aku bukan cuba nak masuk bakul angkat sendiri, tapi boleh kata aku ni berani jugak, tapi tak kuat semangat. Maksud aku...aku tak selalu  takut atau seram dengan perkara yang selalunya orang takut. Tapi bila dah jadi pada diri sendiri, aku memang jadi kejang gak.

Tahun 2003 aku dapat gak masuk SM Sains Miri. Pada mulanya aku datang seorang. Pas tu ada kawan aku dari sekolah lama ( SMK BARU) dapat masuk sainsri sama ngan aku, Anifa. Baru masuk  sekolah asrama la katakan, kitorang memang lost. Rutin kat asrama memang tak sama dengan sekolah harian. Kitorang memang susah nak sesuaikan diri pada masa tu. 

Aku ditempatkan di asrama paling hujung...asrama merbuk. Yang tak tahan, dah la dengar cerita asrama aku tu memang semacam...bilik aku pun diorang kata semacam. Aku ingat lagi, nombor bilik aku 206. Dalam satu bilik ada 11 orang, semua dapat katil single. Katil aku hujung sekali, dekat pintu. Anifa pulak kena asrama merak, depan asrama aku. Dia kena bilik bawah.

Jadi, ke mana2 pun kitorang akan bersama. Dia selalu tido waktu prep. Katanya dia tak boleh follow la rutin kat asrama. Penat sangat sampai kat mana2 je dia boleh tido. Masa tu aku tak pandai g tido atas meja dalam kelas...Aku pelik dengan pangai budak2 asrama yang masuk kelas je tido. Masok kelas je tido. Anifa cadangkan dengan aku, balik dari prep pukul 10, tido dulu. Lepas tu pukul 2 pagi bangun semula untuk stadi kat bilik bacaan. Aku on je masa tu. Kami dah janji untuk ganti2 bangunkan antara satu sama lain. Untuk 3 malam yang pertama, ok je. 

Malam ke-4, malam tu giliran Anifa bangunkan aku. Maksudnya, dia kena berjalan ke blok aku pukul 2 pagi. Macam tu jgk dengan aku kalau malam tu giliran aku kejutkan dia. Tindakan tu tak disenangi budak2 lain. Bagi diorang tah hapa2 la kitorang masa tu. Semangat gila. Ntah, belajar pukul 2 pagi biasa kalau di rumah. Mungkin di asrama ianya jadi janggal.

Berbalik kepada tadi, malam tu turn Anifa kejutkan aku. Sayup2 aku terdengar nama aku dipanggil. Tapi kali ni suara Anifa garau gila. Oh ya, di atas kepala aku ialah tingkap. Jadi senang sangat la Anifa datang nak kejut aku. Malam tu Anifa tak macam selalu. Dia panggil aku lambat2...perlahan2...suara yang sayup2. Sesekali aku terdengar seperti Anifa menggerak-gerakkan cermin tingkap tu. Aku memandang ke atas tingkap... tak ada pulak Anifa. Aku tengok jam loceng, jam belum berbunyi. Masa tu baru pukul 1.50. Kan janji nak kejut pukul 2. Aku sedikit pelik. Dengan keadaan mamai, aku buka pintu, Aku lihat Anifa berdiri tegak di beranda. Tapi dia membelakangi aku. Dia masih berpakaian prep (malam tu dia pakai baju kurung kedah warna hijau untuk pergi prep) dan rambutnya terhurai. Seingat aku pada malam tu seluruh rambut di kepalanya ditocang kecil2. Aku rasa pelik lagi. Tapi mamai, aku tak fikir panjang.

" Kau pergi la bilik bacaan dulu. Bagi masa aku tidur 15 minit lg. Nanti aku datang " aku kata kat Anifa. Dia masih lagi membelakangi aku. Dia kata "marilah...". Dengan malas aku jawab "pegi dulu. nanti aku turun". Aku terus baring kat katil semula tanpa tutup pintu. Aku risau kalau aku tutup pintu, sampai ke pagi pulak aku tak bangun kang.

Tiba2 aku terbangun secara mengejut, aku tengok jam loceng aku dah pukul 2.15. Bila masa ianya berbunyi dan aku tutup? Aku tak pasti. Aku tengok pintu kat tepi katil aku masih terbuka. Dengan air liur basi yang masih fresh aku pun bawa sikit buku dan pergi ke bilik bacaan di tingkat bawah.

Dari jauh aku tengok bilik bacaan masih gelap. Aku pelik. Tak kan la Anifa balik semula ke biliknya untuk sambung tido kot? Ke dia tunggu aku lama sangat dan balik bilik dia? Hem...aku masuk gak ke bilik bacaan. Aku buat andaian mungkin dia pergi bilik dia kejap ambil barang atau pergi toilet ke...

Dalam kol 2.30 tiba2 aku terdengar bunyi jam loceng Anifa (jam loceng dia bunyi azan. kalau jam dia berbunyi, 3 blok boleh sama2 dengar. ramai gak budak dengki dengan jam loceng dia dulu).  Aik, takkan dia baru bangun kot? Aku pelik. Banyak kali la aku pelik malam tu.

Anifa datang dengan mulutnya membebel. Rambutnya penuh tocang kecil2. Dia pakai baju T-shirt, tapi kain masih kain yang sama dengan baju kurung kedah masa prep tadi. Aku mula flash back. Bukan ke masa dia datang kejutkan aku tadi dia pakai baju kurung kedah dan rambut dia terhurai? Ah, aku anggap aku mamai masa tu.

"Ko ni tak boleh harap la. Ada plak stadi sorang2. Bukan ke malam ni turn ko kejutkan aku. Apa la...nasib baik aku tak terlajak sampai pagi". Anifa membebel. Aku tergamam.

Dengan suara terketar2 aku tanya kat dia "ko baru bangun ke?"

"ha'ah...ye la. ko pun dgr jam aku baru bunyi kan"

Aku diam je. Tapi bulu roma aku mula naik. Aku tak sanggup nak cerita ngan dia pada masa tu jgk. 

Siapa kejut aku tadi???!!!

Ah...mgkin aku mimpi Anifa datang kejut aku kot...Aku lega jap dengan andaian tu.

Tapi!!!

Masa aku bangun tadi pintu memang dah siap2 terbuka! Dan Anifa tak buka pun tocang rambut dia! Anifa pakai baju T-shirt tido malam tu!

Ya...aku yakin dah tu memang bukan mimpi.

Nasib baik aku tidur dulu dan menolak ajakan "Anifa palsu". Kalau aku ikut "Anifa palsu" tu, apa la akan jadi dengan aku kan...

Esok pagi aku cerita dengan Anifa. Lepas tu kami dah tak stadi dah kol 2 pagi.

2-3 hari pas tu aku cerita dengan Haleem, Tatiq, Lei dan Rima. Bercerita dengan mereka bermaksud bercerita pada satu sekolah. Lepas tu, banyak gak la bebudak minta aku cerita balik peristiwa tu. Anifa marah pada aku. Katanya tak baik mensensasikan cerita mistik, tu seolah2 kita memanggilnya datang semula kepada kita. Aku tak berniat nak cerita pada semua orang. Tapi...aku rasa tak adil aku sorang rasa seram. Baik aku cerita, leh sama2 rasa seram. Hehe...Dan sejak peristiwa tu, Anifa tak penah tocang rambutnya lagi. Dan aku tak berani lagi berlagak berani tido tanpa tutup pintu!

2 comments:

haleem.arbi said...

"2-3 hari pas tu aku cerita dengan Haleem, Tatiq, Lei dan Rima. Bercerita dengan mereka bermaksud bercerita pada satu sekolah. "

kurang ajar!! hahahaha..i can still vividly remember the moment u told us..and perhaps aku masih ingat crita tok sampey skg..

mykrusye said...

Hehe...eleh. Boh kecik ati. Bagus la ya. At least tokrang adalah medium komunikasi massa time ya.